Terrasvergunning aanvragen

Wilt u als horecaondernemer een terras aanleggen? Dan moet u hiervoor soms een vergunning aanvragen.

Inloggen met eHerkenning Niveau 2+ Terrasvergunning aanvragen Inloggen met DigiD Terrasvergunning aanvragen

Horecaondernemers die een terras willen op gemeentegrond moeten een vergunning aanvragen. U moet dan ook per jaar huur betalen voor het gebruik van openbare grond.

Om een terras te mogen inrichten moet u in ieder geval een horecavergunning hebben. Daarnaast voldoet uw terras aan onder andere de volgende voorwaarden:

  • het terras ziet er netjes uit
  • terrasmeubels zijn verplaatsbaar
  • er blijft voldoende ruimte over voor voetgangers
  • u houdt zich aan de gemeentelijke openingstijden voor terrassen

Zo vraagt u een omgevingsvergunning voor een terras aan:

  • Ga naar het Omgevingsloket.
  • Doe de vergunningcheck.
  • U ziet of u een vergunning nodig heeft. U kunt de vergunning meteen aanvragen.
  • U logt in.
  • U geeft door:
    • waar het terras moet komen
    • of u voor een straat-, plein- of gevelterras kiest
    • een situatieschets
    • welke periode u het terras open wilt houden (terrasseizoen)
    • welke openingstijden u wilt

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De gemeente vraagt alleen om gegevens die nodig zijn voor het afhandelen van uw aanvraag of melding. De gemeente vraagt niet om andere gegevens.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag, melding of voor iets wat daar direct mee te maken heeft.
  • De gemeente bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan nodig is.
  • De gemeente zorgt ervoor dat uw persoonsgegevens veilig zijn.
  • Alleen mensen die uw gegevens nodig hebben voor hun werk kunnen ze bekijken.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u: 
    • welke gegevens de gemeente over u heeft
    • waarvoor deze gegevens nodig zijn
    • wat er met uw gegevens gebeurt
  • Kloppen uw gegevens niet? Dan kunt u de gemeente vragen om ze te corrigeren.